Dags att skapa ett nytt utseende för företagets Facebook-sida?

Jag tror att det är många företag som skulle behöva en uppdatering av utseendet på företagets Facebook-sida. Det kan ju tyckas ganska enkelt – två bilder. En omslagsbild och en profilbild.

Vilken storlek ska man då ha på omslagsbilden? Du kan flytta och beskära din bild efter uppladdningen men bäst blir det om bilden har storleken 851  x 315 px. Profilbilden ska vara fyrkantig, dvs ha samma mått för höjd och bredd (minst 180 x 180 px). Det finns fler mått som är bra att tänka på när det gäller Facebook. På Facebook-skolan hittar du en visuell guide för alla dessa mått. Bland annat.

Var kreativ

Tänk på att en bild säger mer än 1000 ord. Bilden ska väcka känslor, stärka varumärket och skapa interaktivitet. Det är ibland lättare sagt än gjort. Jag hjälper förstås gärna till att skapa en profil utifrån er grafiska profil. Jag kan också komma med tips och idéer på hur ni ska nå ett bättre resultat med er Facebook-satsning. Skicka ett mail till mig – så kan vi titta närmare på det.

Det finns en del fina mallar också – att köpa för några dollar. Nedan visar jag tre exempel från Graphic River. De brukar vara enkla att uppdatera med egen text, egna bilder och färgval. Om man har Photoshop.

Corporate Facebook Cover

Best Food Facebook Cover

Photography Facebook Cover

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.