Om du kollar inlägget från 16 juni 2010 på LOFT’s facebook sida– så hittar du ett bra exempel på när sociala medier fungerar som det ska. Modeföretaget LOFT skapade ett album med ska vi säga typiska katalogbilder.

En ung, snygg modell som presenterar ett par nya byxor

Givetvis med en länk så att du kan beställa byxorna direkt.  En sådan länk går att göra bättre, men i alla fall. Så långt är det kanske inte så märkvärdigt, men om man tar sig lite tid att läsa kommentarerna…

Många tycker att byxorna är fina, andra tycker inte det, en del tror att byxorna endast är fina på modellen som är så smal, ung och snygg. Någon till och med frågar om inte LOFT istället kan ta fram bilder med ”riktiga kvinnor” istället.

Skärmdump från Loft Facebook

Redan nästa dag lades det upp 2 nya album. Denna gång med bilder på kvinnorna som arbetar på företaget, och som under varje bild även får en chans att berätta varför det gillar byxorna och hur de känns mot kroppen…

Enligt min mening så är detta ett utmärkt exempel på hur ett företag kan dra nytta av sociala medier. Det  handlar förstås mycket om att lyssna, men också om att bekräfta. Då får man lojala kunder som rekommenderar och tipsar vidare…Klickar man på LOFT’s info-flik hittar man följande text;

”Welcome to the official LOFT Facebook page, created just for you. Stay tuned for Facebook-exclusive deals and offers, and don’t go without leaving a message on our wall…we want to hear from you!”

Varumärket LOFT ägs av Ann Taylor Corporation


Vad tycker du? Vet du något företag eller varumärke som har upplevt något positivt genom sociala medier? Dela med dig…

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.